Monday 26 November 2012

Kerja VS Belajar

Salam sayang,

Kerja vs Belajar

Antara dua perkara tu, mana lagi ok?. Kerja atau belajar?. Kerje setimpal ke dengan tahap yang dah ada? Belajar terus nak ambik pinjaman ke?. Bertimpa-timpa soalan. Duduk bersembang dengan anak orang kaya lain jawapan, sembang dengan anak orang yang sederhana lain jawapan, sembang pulak dengan orang yang kurang mampu kata pendapat juga berbeza.

Versi anak orang kaya,

" U nanti nak terus sambung belajar ke macam mana?. Kalau i terus sambung je. Lagipun parent i boleh support i study, so tak ada problem kalau nak fikir pasal kewangan ke apa ke. Nanti kalau u belajar, u mintak la jugak motor ke kereta ke. U cakap la yang u nak guna pergi belajar. Macam i dulu pun macam tu jugak. Cakap kat mak nak pergi belajar, kelas jauh. Lepas tu i mintak kereta, sebab hujan nak pergi kelas "

Versi anak orang sederhana,

" Nanti kau nak sambung belajar ke tak? Kalau aku, dalam dua lagi la. Aku tengok dulu, kalau rasa macam beban kat keluarga sangat baik aku kerja dulu. Laipun adik aku dah nak lepas SPM, so dia pun mesti nak further study kat u jugakkan. Aku tengah fikir mana nak cari duit, kalau boleh senang la sikit. Tak ada lah berat sangat family aku nak tanggung. Study dulu pun ok. Kerje dulu baru sambung pun boleh jugak"

Versi anak orang kurang mampu,

" Saya bukan tak nak sambung belajar, tapi kewangan keluarga tak mengizinkan. Nak makan pun takat ini la, nak belajar adik-adik lagi nak belajar jugak. Biar adik-adik lah belajar dulu, saya kerja boleh tampung adik-adik tu. Senang sikit mak ayah saya. Tak ada lah rungsing sangat nak fikir pasal hal duit nie. Lagipun, nak sambung kos pulak bukan sikit-sikit. Mahal jugak. Nanti ada rezeki saya lain, saya sambung la kot"

Setiap antara kita ada kelebihan masing-masing, ada tahap kemampuan masing-masing. Kalau boleh terus sambung belajar. Silakan sambung, itu lagi bagus. Andai kata keadaan tak mengizinkan kita untuk terus sambung, tak mengapa guna pepatah ini "biar lambat asal selamat". =D. Antara persimpangan belajar dan bekerja, pasti salah satu perlu dipilih diakhirnya. Kadang-kadang ada yang kata, nanti tak habis macam kawan-kawan lain la. Umur diorang habis belajar awal dari kita habis belajar. Ingat belajar tak kira usia. Pepatah arab kata.

"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"

Fikir segala kemungkinan, In shaa Allah, Allah bantu kita. Dalam kita nak menuntut ilmu bila-bila pun boleh, jangan susahkan sesiapa baik diri sendiri atau keluarga. Teringat akan pesan ma & abah

"Kalau kita tolong orang, Allah akan tolong kita"



No comments:

Post a Comment